elektromos autózás

A benzines/dízel autók leváltását szorgalmazók az elektromos autókban látják a jövőt, ami a zéró kibocsátás miatt valóban a legcsábítóbb. A továbbiakban igyekszem végigjárni azokon a szempontokon, ,amiket egy elektromos autó vásárlásakot érdemes figyelembe venni.

Kezdjük a hatásfokkal, ami 90 %-ot meghaladó, szemben a benzines/dízel autók 45%-val. Mit is jelent ez? Az elektromos motor a befektetett energia több mint 90%-át alakítja át mozgási energiává, amíg a benzines/dízel autók még a felét sem.(inkább fűt mint hajt) Ebből következik a nyomatékbeli különbség is, hiszen egy elektromos autónál gyakorlatilag a maximális nyomaték a kezdetektől jelen van. Ott van még a jelenleg egyre inkább eltűnő ingyenes parkolási lehetőség is az elektromos autóknál, amit sokan figyelembe vesznek, de ezen autók számának növekedésével szinte biztosan állítható, hogy ez az előny meg fog szűnni. A benzinárak folytonos növekedésével szemben sokáig egy elektromos autó fenntartása jelentósen olcsóbb volt. De még mindig az?

A tisztán elektromos autók jelenleg igencsak drágábbak,mint benzines társaik,ezért megfontolandó, hogy be akarunk e ruházni egy ilyen autóba. A jelenlegi energiaválság, az orosz-ukrán háború és még számtalan tényező miatt a Mobility, aki a legnagyobb elektromos töltőhálózattal rendelkezik az országban, kénytelen volt árat emelni idén újévtől méghozzá annyira, amitől sokakban előjött a MAD MAX filmekben eluralkodott hangulat.

Persze vannak még egyéb gyengébb lefedettséggel bíró szolgáltatók is ahol találkozhatunk olcsóbb árakkal, de ott meg előfordulhatnak havi előfizetési díjak is, ami megnehezíti a kalkulációt. A töltési idő is egy tényező, hiszen hosszabb utak esetén biztosra vehető, hogy több és hosszabb idejű pihenőket kell beiktatni. A kényelemhez szokott emberek többségénél bizony zavaró, ha várni kell minimum 20-30 percet egy „tankolásra”. Ráadásul ugyan már egyre nagyobb hatótávok érhetők el egy elektromos autóval, de még mindig nem annyi , mint egy benzines/dízel autóval. Persze elég gyorsan fejlődik a technika ahhoz, hogy ki lehessen jelenteni: Ezek a különbségek a nem túl távoli jövőben el fognak tűnni.

Legegyszerűbben úgy lehetne az egész fenntartást számiolni, ha az elektromos autók fogyasztása relatív megegyezne egy benzines autó fogyasztásával, de sajnos ez nem így van. Szemléltetésképpen egy manapság legtöbbet használt benzines vagy dízel autó fogyasztása 5-10 liter/100km  közé esik, amíg az elektromos autók Kwh/100km-ben számolt fogyasztása 15-30 KWh között van. Az elektromos autók térhódítása előtt szinte mindenki literben számolt, míg az elektromos autók fogyasztását Kwh-ban adják meg, ezért próbáljuk meg benzines fogyasztásra átszámítani egy átlagos 20 KWh elektromos autó fogyasztását. Persze azt azért tegyük hozzá, hogy a töltő oszlopok árai igen különbözőek akárcsak az üzemanyagár a benzinkutakon, valamint a fogyasztást szintén sok olyan tényező is befolyásolhatja, mint egy benzines autó esetében. (Klíma, útviszonyok, átlagsebesség..stb)

Töltési típusok és árak

  1. Az átlagos lassú töltők, amikkel 11-22 KWh-os töltést kapunk, azokkal másfél óra alatt körülbelül 100 km-es hatótávot érhetünk el 170 – 370Ft/KW összeggel számolva. Pici matek és bizony kijön, hogy ez 6-11 literes fogyasztásnak felel meg, ami már egyáltalán nem csábító.
  2. De menjünk tovább és nézzük meg a gyorstöltős opciót, ami a leggyakrabban percben van meghatározva, de ez még inkább felborítja az egész kalkulációt, hiszen ha teljesen fel akarjuk tölteni a járművet, akkor rengeteg olyan tényező van, amivel elég nehéz pontosan számolni. (Időjárás, akku állapota, hőmérséklete..stb.) A gyorstöltésnél átlagosan 140-240 Ft-os percdíjjal kell számolni. Érdekes módon, ahogy gyorsítunk a töltésen, úgy lehet spórolni valamennyit, ami igencsak meglepő. 50KWh-os töltéssel kb. 5-10 liter közötti fogyasztásnak felel meg az összeg úgy, hogy itt is csak 100 km-nek megfelelő töltést adtunk a kocsinak.
  3. Következzen az Ultratöltő, ami úgy körülbelül 400Ft-os percdíjba kerül, amivel már minimum 100KWh-al tudunk tölteni. Ezzel már fél óra alatt akár 70%-ot is elérhetünk. Túlzás nélkül állíthatom, hogy így akár egy 6-7 literes fogyasztás is kijöhet. Ha megnézzük a különböző lehetőségeket, akkor nem nehéz észrevenni, hogy a gyorsabb töltés akár spórolással is járhat.
  4. Végezetül még ott van az otthoni töltési lehetőség, pláne ha van napelemünk is, ami a legolcsóbb megoldás lehet. Ha a 70Ft-os otthoni árammal számolunk, akkor 2-3 literes fogyasztás jön ki, ami pont az az érték, ami miatt a legtöbben az elektromos autókat választják.

Ezekután mindenki számba veheti az összes paramétert és szabadon választhat, hiszen van még opció a tisztán elektromos autókon kívül is. (Plugin Híbrid) Akinek nincs otthoni töltési lehetősége, az ne most ruházzon be tisztán elektromos autóba, hiszen a drágább vételárat nem biztos, hogy fogja tudni kompenzálni a mostani utcai töltőkkel.