Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója hangsúlyozta kedden a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút 75. születésnapi ünnepségén, hogy a vasúttársaság az elmúlt években nagy figyelmet fordított, és a jövőben is fog fordítani a Gyermekvasútra.
Kiemelte, hogy három évvel ezelőtt felújították a hűvösvölgyi végállomást és környezetét, tavaly júniusban felavatták a megújult hűvösvölgyi tábort, a csillebérci állomáson felújították az épületet és a biztosítóberendezést. A felújításokat a MÁV saját forrásaiból finanszírozta, és a jövőben is folytatni fogják az állomások felújítását, hogy még jobban kiemeljék a Gyermekvasút egyedi és varázslatos hangulatát.
Az igazgató elmondta, hogy a pandémiás időszak előtt átlagosan évente 300 000 ember utazott a Gyermekvasúton. 2022-ben visszatért a Gyermekvasút népszerűsége, és sikeres rendezvényeken a napi látogatószám elérheti a 8-10 ezret.
A MÁV-Start vezérigazgatója arról is beszélt, hogy a kisvasútnak fontos műszaki értéke is van, több járműtörténeti ritkaság található az állományban, és példaként említette, hogy a Gyermekvasút két működő gőzmozdonnyal is büszkélkedhet.
Mosóczi László úgy véli, hogy a 75 éves Gyermekvasút nemcsak a főváros, hanem a vasúttársaság büszkesége is, és a gyermekvasutasok közreműködésével működő kisvasút nemzetközi hírnévre is szert tett.
Az ünnepségen délelőtt induló személyvonatot Kerekes József Jászai Mari díjas színművész, hajdani úttörővasutas indította. A szervezők kedden egész nap programokkal várják a családokat és az egykori kisvasutasokat.
A Gyermekvasút építését 75 évvel ezelőtt, 1948. április 11-én kezdték meg a Széchenyi-hegyen. Az első vonalrészben megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, és a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az építkezés további két szakasszal folytatódott, és végül 1950. augusztus 20-án adták át a teljes vonalat Hűvösvölgyben.
Az ünnepségen az első szakasz indulóállomásán, a Széchenyi-hegyen emléktáblát avattak az állomásépület főbejáratánál, és alkalmi kiállítást rendeztek a vasút emléktárgyaiból. Az Úttörővasút első 3 kilométeres szakaszát a Széchenyi-hegyen, a Hegyhát út és a Golfpálya út találkozásánál kezdték el építeni 1948. április 11-én.
Az elmúlt 75 év során 15-16 ezer gyermekvasutas vett részt az Úttörővasút-Gyermekvasút történetében. Az előző tanévben, tavaly júniusban 200 gyermekvasutast avattak.
A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút a fővárosban élők és az idelátogató turisták számára egyaránt népszerű látványosság. A kisvasút vonalának hossza 11,2 km, amelyen 17 állomás található, és a vonatot a gyermekvasutasok üzemeltetik. A vonal egyedi és varázslatos hangulatával, a működő gőzmozdonnyal, valamint a gyönyörű panorámával a környező hegyekre az ország egyik legkedveltebb turisztikai attrakciója.