A köznyelvben gyakran összekeverik a fékolaj és a fékfolyadék kifejezéseket, pedig ezek között jelentős különbségek vannak. A megfelelő kifejezés használata különösen fontos, hiszen a fékrendszer biztonságos működéséhez elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a felhasznált anyagokkal és azok tulajdonságaival. Nézzük meg részletesen, miért helytelen a „fékolaj” kifejezés, és miért kell helyette a „fékfolyadékot” használni.
A fékfolyadék tulajdonságai
A fékfolyadék egy speciális hidraulikus folyadék, amelyet a járművek fékrendszerében használnak. A rendszeres, meghatározott időközönkénti cserét sokan elhanyagolják, ami az elektronikai modul meghibásodásához vezet. Bár nem kell új alkatrészt vásárolni, az ABS kocka javítás mielőbb szükséges lesz, amit a leggyorsabb és leggazdaságosabban az abscenter.hu oldalon elérhető szakszervizben végeztethetünk el.
A fékfolyadék legfontosabb tulajdonságai a következők:
- Magas forráspont: A fékfolyadék forráspontja magas, hogy a fékrendszerben keletkező hő ne okozzon gőzképződést, ami a fékhatás csökkenéséhez vezethetne. A modern fékfolyadékok általában 230-280°C közötti forrásponttal rendelkeznek.
- Alacsony viszkozitás: A fékfolyadéknak alacsony viszkozitásúnak kell lennie, hogy a fékrendszerben könnyedén áramolhasson, különösen alacsony hőmérsékleten.
- Korrózióvédelem: A fékfolyadékoknak korróziógátló adalékokat is tartalmazniuk kell, hogy megvédjék a fékrendszer fém alkatrészeit a rozsdásodástól és egyéb korróziós károktól.
- Nedvességelnyelő képesség: A fékfolyadékok hajlamosak nedvességet felvenni a környezetből, ami csökkenti a forráspontjukat és a teljesítményüket. Ezért fontos, hogy a fékfolyadékok megfelelően legyenek kezelve és időnként cserélve.
Miért nem használunk fékolajat?
A „fékolaj” kifejezés abból az időből származik, amikor az első hidraulikus fékrendszerek valóban olaj alapú folyadékokat használtak. Azonban a modern fékrendszerekben már nem használunk olajat, mivel az olaj nem rendelkezik a fent említett tulajdonságokkal. Az olajok általában alacsonyabb forrásponttal és magasabb viszkozitással rendelkeznek, ami problémákat okozna a fékrendszer működésében.
A fékfolyadék típusai
A modern járművekben használt fékfolyadékok különböző típusokba sorolhatók, amelyek különböző teljesítményűek és specifikációjúak:
- DOT 3: Általános fékfolyadék, amelyet alacsonyabb teljesítményű járművekben használnak.
- DOT 4: Magasabb forrásponttal rendelkezik, és gyakrabban használják személygépkocsikban.
- DOT 5: Szilikon alapú fékfolyadék, amely nem veszi fel a nedvességet, és különleges alkalmazásokra használják.
- DOT 5.1: Magas forráspontú fékfolyadék, amelyet nagy teljesítményű járművekben és versenyautókban használnak.
A fékfolyadék helyes megnevezése és használata elengedhetetlen a járművek biztonságos üzemeltetéséhez. A „fékolaj” kifejezés elavult és helytelen, mivel a modern fékrendszerek már nem olaj alapú folyadékokat használnak. A megfelelő fékfolyadék kiválasztása és rendszeres cseréje fontos része a jármű karbantartásának, amely hozzájárul a biztonságos közlekedéshez. Mindig ellenőrizzük járművünk kézikönyvét a megfelelő fékfolyadék típusának meghatározásához, és forduljunk szakemberhez a csere elvégzéséhez.